Poradnik turysty!


Skoro zaplanowałeś i wykupiłeś u nas wakacje swoich marzeń to warto byś zapoznał się z naszym poradnikiem, który pomoże Ci w przygotowaniu się do wyjazdu. Postaramy się byś o niczym nie zapomniał i wrócił zadowolony.

Jeżeli nie znalazleś odpoweidzi na nurtujące Ciebie pytania, zapraszamy do odwiedzenia naszej zakładki FAQ, która zawiera najczęściej zadawane pytania przez turystów.

Więcej informacji na stronie FAQ - Pytania i odpowiedzi

Dokumenty
Bilet lotniczy
Bagaż
Zakwaterowanie
Ipreza
turystyczna
Reklamacje

I.DOKUMENTY

1. Paszport, Dowód osobisty

Przed rozpoczęciem podróży powinieneś sprawdzić czy posiadasz ważny paszport lub dowód osobisty. Paszport powinien być ważny 6 miesięcy od daty zakończenia imprezy, oraz powinno być wystarczająco wolnego miejsca na potrzebne pieczątki lub wizy. Gdy planujesz wyjazd do krajów egzotycznych to upewnij się że będziesz miał wystarczająco dużo czasu by zrobić wszystkie wymagane szczepienia. Jeżeli chodzi o dokumenty dla dziecka to jedynym dokumentem tożsamości jest paszport lub dowód osobisty – dotyczy terenu UE. Dziecko podróżujące bez rodziców a np. z dziadkami to powinni mieć ze sobą zgodę notarialną podpisaną przez prawnych opiekunów przetłumaczoną na język angielski.

2. Wizy

Przed podróżą do kraju wizowego należy pamiętać o ważnym paszporcie na min. 6 mc od daty zakończenia imprezy. Szczegółowych informacji dotyczących wymogów wizowych udzielają poszczególne Ambasady.

3. Międzynarodowa Książeczka Szczepień

Jest to dokument, który potwierdza przebyte szczepienia. Książeczka ta może być sprawdzana podczas przekraczania granicy. Wydawane są przez poradnie medycyny podróży oraz punkty szczepień, ale wszystkie informacje możesz znaleźć na WWW.szczepienia.pl

4. Ubezpieczenie

Każda impreza turystyczna zarezerwowana w naszym biurze posiada już w cenie ubezpieczenie, ale w przypadku np. chorób przewlekłych proponujemy dokupić dodatkowe ubezpieczeie. Współpracujemy z TU Europa, które posiada w swojej ofercie szeroką gamę ubezpieczeń. Wszelkich informacji udzielamy pod nr Tel. 91 433 45 22

4. Alternatywny ważny dokument

Innym ważnym dokumentem, który powinieneś mieć ze sobą to ubezpieczenie, potwierdzenie rezerwacji, ksero paszportu, dowodu osobistego i biletu lotniczego.

W przypadku kradzieży lub zgubienia któregoś z dokumentów należy udać się do Ambasady by Konsul po potwierdzeniu tożsamości może wydać tymczasowy paszport na powrót do kraju. Dlatego w takim przypadku warto mieć ksero paszportu, który przyspieszy procedurę. Jeżeli jesteś w kraju w którym nie ma polskiej Ambasady to udaj się do Abasady dowolnego kraju UE i poprosić o wydanie pozwolenia na powrót do Polski.

II.BILET LOTNICZY

Zawsze pamiętaj o tym, że na lotnisku należy stawić się przynajmniej 2 godziny wcześniej. Oczywiście przed wyjazdem upewnij się że posiadasz wszystkie niezbędne dokumenty t.j dowód osobisty lub paszport, bilet lotniczy, ubezpieczenie, książeczka szczepień (jeżeli jest wymagana), potwierdzenie rezerwacji lub umowa z biurem turystycznym i oczywiście pieniądze na swoje wydatki. Następnie należy udać się do odprawy biletowo-bagażowej, po odprawie musisz przejść kontrole bezpieczeństwa i kontrole paszportową (jeżeli jest to podróż poza obszar Schengen). Po kontrolach masz czas na zakupy w sklepach lub kawę w barze

Aby przyspieszyć odprawę na lonisku możesz dokonać odprawy w internecie – „check-in online”. Wystarczy wejść na stronę internetową odpowiedniej linii lotniczej podać numer rezerwacji lub numer biletu, wpisać dane osobowe i wydrukować kartę pokładową. Z tym dokumentem należy udać się do nadania bagażu, chyba że posiadasz jedynie bagaż podręczny to udaj się bezpośrednio do kontroli bezpieczeństwa.

III.BAGAŻ

Bagaż dzielimy na:

- bagaż rejestrowany – to taki który przekazujemy na lotnisku do luku bagażowego w samolocie. Przeważnie maksymalna waga nie może przekroczyć 20 kg, zdarza się że waga przekroczy dopuszczalną – w takim przypadku podczas odprawy zostanie naliczona odpowiednia kwota, którą należy uiścić

- bagaż podręczny - to bagaż który zabierasz ze sobą na pokład samolotu. Waga wynosi maksymalnie 5 kg i wymiary 20x45x50 cm. Pamiętaj by w bagażu podręcznym nie przewozić przedmiotów stanowiących zagrożeń dla bezpieczeństwa lotu i pasażerów. Nie wolno wnosić na pokład ostrych narzędzi, materiałów łatwopalnych. Jeżeli podczas podróży musisz mieć przy sobie leki, to należałoby zgłosić ten fakt podczas odprawy wraz z zaświadczeniem od lekarza w języku angielskim.

W obu przypadkach każdy przewoźnik podaje swoje warunki odnośnie wagi i wymiarów. Najlepiej przed odlotem sprawdzić informacje na stronie internetowej dane linii lotniczej.

Zniszczenie lub zgubienie bagażu:

W takim przypadku należy zgłosić sytuację bezpośrednio na lotnisku, wypełniając formularz P.I.R. W przypadku zaginięcia bagażu możesz się domagać od linii zwrotu kosztów za zakup niezbędnych rzeczy – konieczne jest przedstawienie rachunków. Oczywiście każdy z przewoźników posiada własne warunki.

IV. ZAKWATEROWANIE

1. Doba hotelowa

W każdym hotelu, ośrodku wczasowym czy pensjonacie występuje „doba hotelowa” – oznacza to, że w dniu przyjazdu możemy przeważnie zakwaterować się od godz. 14:00, natomiast wykwaterować najpóźniej do godz. 12:00. Jeżeli wylot masz dopiero wieczorem to przeważnie każdy hotel pozwoli byś zostawił swoje bagaże w specjalnym pomieszczeniu przy recepcji.

2. Kategoria hoteli

Każdy kraj posiada własną kategoryzację hoteli. Kategorie te zależą od wyposażenia, położenia, wielkości. Na naszej stronie znajdziesz opisy hoteli i te które najbardziej polecamy.

** - to najniższa kategoria , pokoje standardow z łazienkami, brak dodatkowych serwisów, najczęściej są to hoele położone w centrum miejscowości, kuchnia lokalna

*** - to średnia kategoria, pokoje standardowe z łazienkami, kuchnia lokalna połączona z międzynarodową

**** - to wyższy standard, serwis o podwyższonym poziomie, pokoje z klimatyzacją, TV, mini barem, suszarką do włosów, kuchnia międzynarodowa

***** - komfortowy hotel, atrakcyjnie wyposażone pokoje z łazienkami, klimatyzacją, TV/SAT, telefonem, mini barem, sejfem, suszarką do włosów, kuchnia międzynarodowa

******* - jest to nieformalna kategoria, w hotelach o tym standardzie wyposażenie wnętrz jest na bardzo wysokim poziomie, bogactwo i przepych, oferują usługi na najwyższym poziomie

W hotelach 2*,3*,4*,5* jest możliwość dostawki w pokoju oznacza to dodatkowe dostawione łóżko do pokoju 2 osobowego

3. Posiłki

- śniadania są przeważnie podawane w formie stołu szwedzkiego, napoje nie są dodatkowe płatne

- obiady, kolacje, obiadokolacje mogą być podawane w formie stołu szwedzkiego lub serwowane. Napoje przeważnie są dodatkowe płatne. Wynoszenie żywności z restauracji jest zabronione. Proszę pamiętać, że mini bary w pokojach są dodatkowo płatne.

Sprzątanie w pokojach

Jest to zależne od standardu hotelu, ale przeważnie codziennie, chyba, że sobie tego nie życzymy. Jeżeli w łazience zostawimy ręczniki na podłodze to zostaną one wymienione na czyste.

V. IMPREZA TURYSTYCZNA

1. Czas trwania imprezy

– należy pamiętać, że impreza turystyczna trwa dokładnie od dnia wylotu (niezależnie od godziny wylotu) i kończy się w dniu przylotu ( nawet gdy w Polsce jesteśmy już w godzinach rannych)

2. Rezydent

– jest to przedstawiciel biura, który znajduje się na miejscu. Przeważnie wita nas na lotnisku po przylocie. Kolejne spotkanie organizuje już w hotelu by przekazać wszytkie informacje odnośnie kraju w którym się znajdujemy, godzin posiłków oraz przedstawia możliwości wykupu wycieczek fakulatywnych. Przeważnie rezydent nie mieszka w hotelu, ale jest do waszej dyspozycji przez cały okres pobytu pod numerem telefonu, który przekazuje na spotkaniu.

3. Pilot

– to osoba, która jest podczas podróży od od dnia wyjazu, jest odpowiedzialna za reazlizację programu, służy informacjami o danym kraju. Nie może oprowadzać po muzeach oraz być przewodnikiem miejscowym w danym mieście.

VI. REKLAMACJE

Jeżeli z jakiegoś powodu jesteście nie zadowoleni z wyjazdu to należy wszystkie uwagi zgłaszać bezpośrednio u rezydenta lub pilota wycieczki, który dokona wszelkich starań by naprawić niedogodnienia. Po powrocie możesz równiesz wystąpić z reklamacją, która musi byż złożona w formie pisemdnej wraz z dodatkową dokumentacją (jeżeli takową posiadasz).

Dodatkowe porady

1.Podaj oraganizatorowi wyjazdu dane osób, które należy powiadomić w przypadku problemów podczas ważnego wyjazdu

2.W przypadku wyjazdu do krajów UE uzyskaj w NFZ bezpłatną Europejską Kartę Ubzepieczenia Zdrowotnego – uprawnia do podstawowego leczenia – pamiętaj że nie pokrywają kosztów wszystkich badań lub zabiegów

Ubrania

- mniej znaczy więcej – ubrania powinny być uniwersalne i pasować na jak najwięcej sytuacji

- weź ubrania, których nie będziesz musiał prasować, ciemne wygodne spodnie, kurtkę lub bluzę najlepiej z kapturem, wygodne buty....

Na stronie www.nytimes.com dowiesz się jak się spakować :-)